despacito

Angkatan Wanita Amanah Nasional (Awan) mahu stesen radio di negara ini berhenti memainkan lagu Despacito, lagu yang berasal dari Sepanyol. Ini kerana liriknya yang kononnya bersifat eksplisit.

Pengerusi Kesenian dan Kebudayaan, Atriza Umar berkata bahawa dia memandang serius kerana ramai anak kecil menyanyi lagu tanpa benar-benar memahami liriknya.

Katanya, stesen radio Melayu tempatan juga memainkan lagu yang menyebabkan ia menjadi satu fenomena yang sukar untuk berhenti.

Dia berharap Despacito dan lagu-lagu lain yang mempunyai lirik seksual dan ganas tidak sesuai dengan budaya Timur dan Islam diharamkan daripada dimainkan ke udara.

“Saya menyesal bahawa lagu bermasalah ini tidak disensor oleh kementerian yang bertanggungjawab,” katanya dalam satu kenyataan pada hari Rabu.

Dia juga memuji para artis dan individu yang mengambil inisiatif untuk mengubah lirik lagu menjadi lebih baik meskipun ia melanggar peraturan hak cipta.

Atriza juga berharap artis tempatan dapat bekerjasama untuk menyediakan hiburan yang moral dan mempunyai nilai komersial yang tinggi.

“Kami menghormati hak untuk dilayan tetapi perlu ada garis panduan yang lebih jelas supaya hiburan tidak merosakkan orang tetapi menjadikannya lebih baik,” katanya.

“Despacito” adalah satu-satunya penyanyi Puerto Rico Luis Fonsi dan rapper Puerto Rico Daddy Yankee yang menampilkan Justin Bieber.

Lagu ini telah mencapai kedudukan teratas dalam carta mingguan di seluruh dunia termasuk di Malaysia.

Menurut carta Billboard, lagu menjadi hanya ke-35 ke atas Hot 100 selama sekurang-kurangnya 10 minggu.

Baca lagi: Despacito Bakal Pegang Takhta Tontonan Tertinggi Selepas Gangnam Style, See You Again

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here