SPR
Pengerusi SPR, Datuk Seri Mohd Hashim Abdullah - Foto oleh Choo Choy May

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini menafikan mesej viral yang mendakwa bahawa 30 September adalah hari terakhir bagi pengundi baru untuk mendaftar dan layak untuk mengundi dalam pilihan raya umum ke-14 jika ia berlaku pada bulan Mac 2017.

Pengerusi SPR, Datuk Seri Mohd Hashim Abdullah berkata dalam satu kenyataan bahawa September 30 adalah hanya tarikh akhir untuk senarai pendaftaran suku ketiga 2016, dan SPR akan memasukkan senarai suku keempat pendaftaran bermula 1 Oktober.

“Dalam hal mesej viral yang mengatakan 30 September 2016, Jumaat ini, adalah tarikh tutup untuk mendaftar dan kelayakan seseorang yang sebagai pengundi pada pilihan raya umum ke-14 yang dikatakan akan diadakan pada Mac 2017 adalah andaian sesetengah pihak semata-mata dan tidak benar, “katanya.

“SPR masih menjalankan sistem pendaftaran pengundi sepanjang tahun di mana orang ramai masih boleh terus mendaftar selepas 30 September, 2016.”

“SPR menggalakkan orang ramai yang tidak mendaftar sebagai pengundi untuk mengambil peluang untuk mendaftar segera tanpa menunggu sehingga saat-saat akhir atau hanya kerana mesej virus,” katanya.

“Mendaftar sebagai pengundi dan mengundi semasa pilihan raya adalah satu tanggungjawab sebagai seorang warganegara.”

Beliau juga menjelaskan bahawa pendaftaran akan memerlukan orang yang ingin mendaftar untuk hadir untuk proses itu. Beliau juga menyangkal dakwaan seperti yang dikatakan di dalam mesej tersebut yang mendakwa untuk mendaftar sebagai pengundi, seseorang hanya perlu menghantar imej kad pengenalan ke atas sistem pesanan ringkas (SMS) atau melalui aplikasi WhatsApp.

LEAVE A REPLY